Monday, September 14, 2009

Linia ferată Covasna-Comandău

Monument tehnic unicat in Europa situat in judetul Covasna, orasul Covasna, in zona Văii Zânelor, planul inclinat sau Şiclăul cum este numit de localnici, a fost construit in 1886 si a fost functional din 1889. Acest plan inclinat foloseste forta gravitatiei pentru a transporta vagoanele incarcate cu lemne pe o panta fara a utiliza alte surse de energie.
In 1999 datorita reducerii exploatarilor de lemne din zona, planul inclinat a fost trecut in conservare.

Date tehnice:
Diferenta de nivel intre statii: 327 m
Lungime: 1236 m
Ecartament: 1450 mm
Cablu de tractiune cu diametrul de 28 mm.

Momentan planul inclinat nu functioneaza, poate fi vizitat iar pe sectorul de cale ferata Covasna - Subşiclău (Planul Inclinat) ocazional, atunci cand exista cerere, circula o mocăniţă (locomotiva cu aburi) care este folosita pentru agrement (plimbarea turistilor).Autoritatile locale au insa ambitii mai mari: vor sa refaca vechiul traseu al mocanitei, in lungime de 7 kilometri, si sa-l introduca in circuitul turistic national si international.

Legaturi:
Mocanita de la Comandau, judetul Covasna - planul inclinat

4 comments:

Ovidiu said...

Faine pozele!
Mai sunt mocanite, ex. cea de pe Valea Ariesului, dar putine in functiune. Una e cea de pe Valea Vaserului de la Viseu, si poate urmeaza sa fie repusa in functie si cea dintre Sibiu si Agnita.

Marius Muresan said...

Mersi!

Da,si mai era una prin banat.Dar la cea de pe Valea Vaserului sper sa ajung anul viitor.

Mihai said...

Acum muuuulti ani, pe cand eram pustan de scoala, am urcat planul inclinat pe jos, impreuna cu tata. Dupa aceea am luat-o roata, roata peste munti de am iesit undeva prin spatele hotelului Sindicatului. Totul era functional, mergea uns (cu unsoarea aia neagra si murdaricioasa), ne-am intalnit si cu o locomotiva care tragea lemne. Ne-ar fi luat si pe noi dar mergea in sens invers.:)
Acum 4 ani am ajuns, intr-o iarna, in Covasna si am vrut neaparat sa urc din nou pe Valea Zanelor. Break-ul meu s-a descurcat onorabil pana la statia de jos a planului. Am fost pur si simplu socat, ma uitam si nu imi venea sa cred: tot versantul din dreapta cum urcai, incepand din Covasva si trecand pe langa Spitalul de Cardiologie (mai exista!?) era golas-golas. TOT !
Planul acela inclinat a murit pentru ca au murit si muntii aia. Si peste 100 ani cand vor creste (poate) la loc brazii, nu v-a mai fi nevoie de el.
Pacat.

bubu said...

Si eu l-am urcat de cateva ori cand am fost in excursii pe acolo (de fapt am stat la internatul de cardiologie- era pt copii si tineri atunci), era functional si inca ce...din pacate exact a fost o furtuna o data iar muntii erau chelbosi de-a dreptul, a doborat mai mult de jumate din brazi, si atunci planul era super folosit pentru a aduce jos toti bustenii. Valea Zanelor, cu planul cu festivalul lor mocanesc si cascada din zona sunt super. De departe insa ce-a mai frumoasa amintire va fi si va ramane o fantana de apa minerala extraordinara. Am scos o caldare de apa rece, parfumata si carbogazoasa direct din fantana....nu stiam ca exista asa ceva si nu cred ca o sa mai intalnesc nicicand gustul respectiv, fantastic....aaa si cele mai multe mure si zmeuri salbatici ii gasesti in padurile acelea